Tags

, , , , , , ,

bicyclette

Ik lees net op Facebook dat de bierfiets in Amsterdam verboden gaat worden, en onder dat bericht klaagde men ook over de toeristen op huurfietsen. Nu heb ik van hen doorgaans niet zo’n last, maar toevallig vandaag…

Zo lief, een Franse toeriste op huurfiets, vriendin achterop, fietst op de stoep en rinkelt heel driftig met belletje achter me.

Ik draai me om, hoor hen Frans brabbelen en brand los, tot hun verrassing in het Frans… dat ze op le trottoir fietsen, dat we daar in Amsterdam niet altijd moeilijk over doen, maar dat ze dan niet moeten bellen alsof le diable hen op de hielen zit.

‘Ja, maar werkelijk níémand gaat opzij,’ klaagt ze met het typische accent van een verwend Parijs kind dat van haar papa et maman altijd net zo veel Nutella op haar crêpes mocht smeren als ze zelf wilde.

‘Nee, omdat je op le trottoir fietst, chérie,’ zeg ik met het expres aangezette accent van een verveelde Franse pseudo-intellectueel. ‘Dan denken Amsterdammers: krijg ut heen-en-weer’ (‘va te faire foutre’, hoewel dat een stuk grover is dan ‘ut heen-en-weer’…)

‘Ja, maar waar moet ik dan fietsen?’ vraagt de lieftallige Française woest.

‘Ehm, dans la rue, peut-être? Op de weg, misschien, waar de Amsterdammers ook pogen te fietsen?’

‘Ah, oui, maar daar is het zooo druk,’ werpt madame tegen.

‘Ah, oui, en op le trottoir is het zooo rustig, dat je er hysterisch rinkelend om de mensen heen moet slalommen met je macbike. Schuif van die stoep af, verdorie…’ (‘bouge du trottoir, bordel…’ in errug familiair Frans.) En dat alles met een grote en hopelijk charmante glimlach.

Ze konden niet kwaad op me worden, begonnen zelfs een beetje te lachen, al was dat wat paniekerig. Ik denk dat ze voortaan door Amsterdam gaan lopen. Altijd fijn als je toeristen wegwijs kan maken in het gezellige Amsterdamse. Fietsen op de stoep: tot daar aan toe, maar dan niet aan die fietsbel lellen.

Ik blijf dol op ze, die fijne Fransen in hun eigen wereld. MDR ! (Mort De Rire (lach me dood), de Franse variant van LOL.)

Tasio Ferrand © 18 augustus 2016

